Installing Radiator

edit 29-12-2007: Made a template for the radiator cover:

Now I can start cutting the spare wheel well.


edit 05-01-2008: I cut a piece out of the spare wheel well, and test-fitted the radiator:

The hole is too small, there is not enough room for the fans and the radiator has to be installed higher. It now sticks out too much at the bottom. I will cut a bigger hole, and cut some out of the top of the spare wheel well.
I have a new template that’s bigger (but does not include the cuts required to raise the radiator):

I am considering cutting out pieces next to the spare wheel as well. That might make it better for the hot-air to escape.


edit 05-02-2008: I made the hole a lot bigger:

I did not only cut a piece out of the spare wheel well, but also a piece of the floor around it in the front. Now the radiator fits nicely:

I had to be carefull with the return point of the radiator. It almost hit the framehead, making it impossible to put a hose on it. After raising the radiator a little it cleared the framehead with 2 centimeters:

(in this picture it looks like it is touching the framehead, but it really isn’t)

As you can see the radiator is hardly noticeable from the front:

However, the vent holes I will cut into the front apron will be noticeable… 😉

2 Comments

  1. Hallo Gerrelt. Ik had een vraag waar loopt bij jou de kleine leiding van de radiator heen? Ben bezig met subaru ombouw. En nu heb ik een radiator van een golf met directe aansluiting naar het expansie vat. Maar deze voorin de auto plaatsen lijkt me geen goed idee. Groeten Arnold

    • Hoi Arnold,

      Bedoel je de de 8mm leiding die je onderin deze foto ziet?:
      http://images.gerrelt.nl/alfa/front_radiator/fans_done.jpg

      Het is de ontluchtingsslang. Die is normalerwijze afgedopt, en opgerold opgeborgen achter de radiator.
      Als ik het koelsysteem moet ontluchten, dan ontdop ik het (trek een 8 mm stop eruit), en plak het uiteinde met wat tape aan de openstaande voorklep.
      Zo wordt dat punt hoger dan het vloeistofreservoir wat ik achterin de auto heb zitten.
      Als ik dan achteraan het koelwater in het reservoir giet, dan kan het helemaal naar voren komen, en kan de lucht in de radiator ontsnappen via dat slangetje.
      Het koelwater zal er via dat slangetje nooit uitlopen, omdat het hoger is dan het reservoir.
      Als alles gevuld is, dan haal ik het slangetje los, en hou ik het even op radiator hoogte totdat er koelwater uitloopt, en dan stop ik de plug er weer in.
      Zo blijft er zo goed als geen lucht achter in het slangetje.

      In deze tekening is het slangetje aangeduid met “bleed line”:
      http://images.gerrelt.nl/alfa/front_radiator/sideview_cooling_system_drawing.jpg

      Op deze manier is er geen reservoir voorin de auto nodig, alleen achterin.

      Groeten,
      Gerrelt.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*