Installing Radiator

edit 24-02-2008: I made a frame for the radiator:

The extra bar at the front is the support for the front apron. I suspect the front apron will get to weak when I cut holes in it. That bar supports the bottom of the apron. Mounted in the car:

You can’t see it from the picture, but a lot of hours went into creating this frame and, especially, the support brackets. It takes a lot continuusly test-fitting and bending it to get the radiator frame in the right position. I welded nuts to the brackets which make installing it a lot easier.

The radiator fits in the holes at the bottom and is hold at the top by two clamps:

The frame is just showing under the car:

But you would hardly notice it if you weren’t looking closely.

If I find some M6 black flat head allen bolts, I will change the four boults that attach the front apron to the radiator frame.

2 Comments

  1. Hallo Gerrelt. Ik had een vraag waar loopt bij jou de kleine leiding van de radiator heen? Ben bezig met subaru ombouw. En nu heb ik een radiator van een golf met directe aansluiting naar het expansie vat. Maar deze voorin de auto plaatsen lijkt me geen goed idee. Groeten Arnold

    • Hoi Arnold,

      Bedoel je de de 8mm leiding die je onderin deze foto ziet?:
      http://images.gerrelt.nl/alfa/front_radiator/fans_done.jpg

      Het is de ontluchtingsslang. Die is normalerwijze afgedopt, en opgerold opgeborgen achter de radiator.
      Als ik het koelsysteem moet ontluchten, dan ontdop ik het (trek een 8 mm stop eruit), en plak het uiteinde met wat tape aan de openstaande voorklep.
      Zo wordt dat punt hoger dan het vloeistofreservoir wat ik achterin de auto heb zitten.
      Als ik dan achteraan het koelwater in het reservoir giet, dan kan het helemaal naar voren komen, en kan de lucht in de radiator ontsnappen via dat slangetje.
      Het koelwater zal er via dat slangetje nooit uitlopen, omdat het hoger is dan het reservoir.
      Als alles gevuld is, dan haal ik het slangetje los, en hou ik het even op radiator hoogte totdat er koelwater uitloopt, en dan stop ik de plug er weer in.
      Zo blijft er zo goed als geen lucht achter in het slangetje.

      In deze tekening is het slangetje aangeduid met “bleed line”:
      http://images.gerrelt.nl/alfa/front_radiator/sideview_cooling_system_drawing.jpg

      Op deze manier is er geen reservoir voorin de auto nodig, alleen achterin.

      Groeten,
      Gerrelt.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*